Sisällön tarjoaa Blogger.

Finnairin ensimmäinen A350 saapui kotiin - ensivierailu koneessa

Vaihtelun vuoksi välillä täällä Tomi kirjoittamassa lempiaiheestani eli lentokoneista, tämä on niin siisti juttu!

Minä, yli-innostunut lentokonespottailija sain blogin myötä huikean mahdollisuuden päästä katsomaan lähietäisyydeltä kun Finnairin 92-vuotisen historian suurimman laivastouudistuksen ensimmäinen yksilö saapui eilen illansuussa Helsinkiin. Pääsin myös ensimmäisten joukossa tutustumaan upouuden koneen sisätiloihin.


Lepakkomainen etuikkuna ja valtavankokoiset RR-Trent XWB-moottorit.


Virittäydyin tunnelmaan lähtemällä jo aamulla isäni kanssa käymään Tukholman Arlandassa pikaisella visiitillä, pelkästään lentokonespottaus mielessä. Tähän retkeen liittyy olennaisesti myös juuri tämä kyseinen nyt Finnairille toimitettu kone, koska alunperin meidän oli tarkoitus päästä A350:n kyytiin paluulennolla Tukholmasta. Koneen toimitus kuitenkin myöhästyi keväällä julkaistusta aloitusaikataulusta vajaalla viikolla joten tälle viikolle ilmoitetut ensimmäiset lennot uudella konetyypillä  jouduttiin perumaan. Nyt lennettiin molempiin suuntiin Norwegianilla ja oli ihan mielenkiintoinen muutaman tunnin spottailusessio Arlandassa, mutta enemmän tuon Tukholman lentokentällä vietetyn päivän annista ehkä joku toinen kerta. 

Finnair A350:n taipaleen etulinjassa

Keskitytään nyt tähän suomalaisen ilmailun kannalta tärkeään tapahtumaan, eli uuteen ja upeaan A350:seen. Reilu vuosi sitten blogissa oli edellinen juttu A350:sestä, kun esittelykone kävi näyttäytymässä Helsingissä. A350 teki ensimmäisen kaupallisen lentonsa tämän vuoden tammikuussa kun Qatar Airways sai ensimmäisenä lentoyhtiönä koko maailmassa koneen käyttöönsä. Heillä on näitä koneita jo neljä kappaletta ja Vietnam Airlinesilla kaksi. Finnair on siis kaikkiaan kolmas ja samalla Euroopan ensimmäinen yhtiö joka sai käyttöönsä tämän hienon koneen. Kaiken kaikkiaan Finnairille tulee 19 kappaletta näitä A350:siä, joista ensimmäinen saapui eilen ja vuoden loppuun mennessä pitäisi käytössä olla jo neljä konetta. Finnair oli itseasiassa ensimmäinen lentoyhtiö joka sitoutui tilaamaan tätä konetta. Yhtiö ei kuitenkaan halunnut tuotantolinjan ensimmäisiä yksilöitä joissa tunnetusti esiintyy pieniä lastentauteja uuden konetyypin olleessa kyseessä. A350 on osoittautunut Airbusille erittäin hyväksi liiketoiminnaksi, konetta on tilattu jo 783 kappaletta 41 asiakkaan toimesta.

Ensimmäinen Finnairin kaupallinen lento A350:llä on huomenna, perjantaina Amsterdamiin. Heti sieltä paluun jälkeen kone suuntaa Osloon. Lähiviikot kone lentää Finnairin Euroopan sisäisiä miehistön koulutuslentoja ennen kuin se pääsee leipätyöhönsä eli mannertenväliseen liikenteeseen ja pääasiassa, Finnairin strategian mukaan, Aasian suuntaan. Ensimmäinen kaukolento on vuorossa 22.11. Shanghaihin. Minullakin oli jo A350 lennot varattuna viime maanantaille edestakaisin Rovaniemelle ja tuo Tukholman paluu eiliselle. Valitettavasti koneen toimitus tosiaan myöhästyi muutamalla päivällä, joten ne menivät mönkään. Eiköhän tämänkin konetyypin kyytiin kuitenkin pääse vielä jossain vaiheessa.


Tervetuloa Helsinkiin A350!


Sitten hieman tarkemmin eilisestä. Ehdin Tukholmasta paluun jälkeen vielä istahtaa hetkeksi Oak Barrelliin nauttimaan lasillisen ennen kuin oli pressin kokoontuminen alakerrassa. Noin tuntia ennen koneen saapumista saatiin Finavian edustajalta kulkuluvat sekä hieman tietoa miten edetään. Aluksi siirryttiin turvatarkastuksen kautta airsidelle (eli sinne minne normaalisti pääsee vain, jos on oikeasti matkustamassa jonnekin) odottamaan bussia, joka veisi meidät parhaille paikoille.

Koneen oli tarkoitus laskeutua 17:45, josta se myöhästyi parikymmentä minuuttia. Meillä oli siis hyvin aikaa kuvailla muitakin koneita, tässä normaalia paremmassa paikassa, ennen päivän kohokohtaa. Hyvään aikaan oli koneen saapuminen ajoitettu, koska Finnairin alkuillan lähtevät laajarunkokoneet kohti Aasiaa olivat juuri lähtöpuuhissa. Sain siis ihailla Finnairin tämän hetken työjuhtien työskentelyä ennen kuin nämä uudet koneet osittain korvaavat ne.


Tässä Finnairin vanhempaa A330 kalustoa lähdössä kohti Kiinaa. Etenkin ohjaamon ikkunoista huomaa eron A350:seen.

Sieltä se sitten saapui! Tervetuloa uuteen kotiisi Airbus A350-941, OH-LWA.




Finnairin uutta ilmettä on kritisoitu tylsäksi, mutta ainakin A350:ssä se näyttää todella tyylikkäältä!





Aluksi rajattu alue vaikutti melko huonolta valokuvauksen kannalta, koska aurinko paistoi lähes suoraan juuri siitä suunnasta mistä kone saapui. Ei pitäisi ehkä olla yhtään harmissaan, kun tähän aikaan vuodesta olisi voinut vaikka tulla räntää vaakatasossa. Auringonpaiste kuitenkin lopulta kruunasi aivan täydellisesti perinteisen vesisuihkutervetulotoivotuksen kuten näistä kuvista näkee.





Koneen ympärillä riitti ihailijoita. Kaikki kynnelle kykenevät lentokentän työntekijät kuvailivat ja ihastelivat konetta, enkä yhtään ihmettele. Katseltiin vielä bussista konetta lähempää ennen kuin siirryttiin sisälle terminaaliin, koska päästiin tosiaan tutustumaan myös koneeseen sisälle!


A350 ensimmäistä kertaa matkustajasillassa Helsinki-Vantaalla.

Siivenkärjet kaartuvat melkoisesti ylöspäin.
Terminaalissa olikin juhlan tuntua, shampanjatarjoilua ja cocktailpaloja. Siirtolennon matkustajat olivat poistuneet paikalta ja nyt oli paikallisen median vuoro tutustua koneeseen. Finavian, Airbusin ja Finnairin johtajat pitivät pienet puheet, jonka jälkeen sitten päästiin sisälle.




Olihan kone hieno sisältäkin. Tyylikkään rauhallinen värimaailma hyvin pohjoismaalaiseen ja Finnairille sopivaan sävyyn. Sisustuksen onkin suunnitellut suomalainen suunnittelutoimisto dSign Vertti Kivi & Co. Uutuutena hieno LED-tunnelmavalaistus, jota voidaan asteittain muuttaa vuorokaudenaikojen mukaan.


Businessluokan paikka.

Businessluokan tyyny ja peitto toimivat väripilkkuna koneen muuten neutraalin sävyisessä sisustuksessa.


Businessluokassa istuimet kääntyvät täysin vaakatasoon ja jokaiselta paikalta pääsee suoraan käytävälle. Turistiluokan etuosassa on neljä riviä Economy Comfort-paikkoja joissa on noin 10 cm enemmän jalkatilaa kuin normaaleissa turistipenkeissä. Myös normaalit turistipenkitkin vaikuttivat olevan ihan suhteellisen tilavia jalkatiloiltaan. Koneessa on 297 paikkaa (46 Business / 43 Economy Comfort / 208 Economy).


 Tästä kuvasta näkee jalkatilan eron Economy Comfortin ja Economyn välillä. Edempi penkkirivi on Economy Comfortia.


Kaikilla paikoilla on 11-tuumainen näyttö, josta löytyy varmasti tarpeeksi viihdettä pidemmällekin lentomatkalle. Koneesta löytyy Finnairille uutuutena Wifi-yhteys, joka tosin on ilmainen vain business-matkustajille. Ohjaamoa ei valitettavasti päässyt näkemään, koska ymmärrettävästi siellä oli täysi tohina päällä uusiin järjestelmiin tutustumisessa. Koneen kun pitäisi tosiaan olla matkustajakäytössä jo huomenna perjantaina.




 Takaosan erittäin tilava keittiö.

Paikka jonne harvemmin pääsee käymään. Miehistön makuutilat koneen takaosassa jossa on makuupaikat kuudelle henkilölle.

Kustannustehokkuutta Aasian lentoihin

Tämä kone aloitti Finnairin mittavan laivastouudistuksen jonka tarkoituksena on tuplata Aasian liikenteen matkustajamäärät seuraavan viiden vuoden aikana. A350:n polttoainetehokkuus on edellisen sukupolven koneisiin verrattuna 25% parempi, tehden siitä hyvin kustannustehokkaan työkalun tämän päivän haastavassa taloudellisessa tilanteessa. Tänä päivänä lentoyhtiöiden suurin yksittäinen menoerä on polttoaine, joka saattaa olla yhtiön kokonaiskuluista jopa 25-30%. Uusilla vähemmän kuluttavilla koneilla on siis merkittävä vaikutus yhtiön tulokseen. Muita uudistuksia aiempiin koneisiin verrattuna on uusi ilmansuodatusjärjestelmä, joka vaihtaa matkustamon ilman 2-3 minuutin välein.

Kokonaisuutena koneen vastaanottaminen ja siellä ensimmäisten joukossa vierailu oli mielettömän hieno kokemus. Sen mahdollistamisesta suuri kiitos Finnairille ja Finavialle.


Kiinnostaako sinua uudet lentokonetyypit ja aiotko ehkä jopa valita seuraavan matkasi silmälläpitäen, että pääset nauttimaan uudesta matkustajakokemuksesta Finnairin hienolla A350:llä?



Seuraa blogia:

24 kommenttia

  1. Hienolta näyttää. Kiva olisi joskus tuollakin mennä, en kylläkään bookkaa matkaa sen vuoksi, mutta ehkä joskus tulee vaikkapa Singaporen reitille? Sehän on se Finskin pisin lento, joten olisi matkustusmukavuutta enemmän tarjolla tällä uudella koneella :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näitähän tulee Finskille useita, joten taitaa olla aika iso todennäköisyys, että lennät A350:sellä, jos et ihan heti ole Singaporeen lähdössä. :)

      Poista
    2. Singaporen reitti pitäisi olla viidentenä vuorossa kun uudet koneet korvaavat vanhoja. Ensi vuoden alkupuoliskolla siis sinnekin pitäisi päästä. Tuota pisintä reittiä ei tosin pysty pyörittämään kahdella koneella joten tuskin ihan heti se pyörii pelkästään A350:sen voimin.

      Poista
    3. Menen jo ensikuussa mutta tammikuussa tulen käymään Suomessa... oliskohan jo silloin.. Pidän peukun pystyssä että saan mennä tuolla koneella!

      Poista
  2. Tosi hyvä ja kiinnostava postaus! Pitääpä laittaa jakoon :)

    VastaaPoista
  3. Kiinnostava postaus! Erityisesti itse tykkään siitä, että uudet koneet kuluttavat vähemmän, se on hyvä suunta se. Ihan niin fanaattinen en ole, että koneen perusteella lentoja valkkaisin, mutta varmasti lähden innolla joskus ekaa kertaa A350:n kyytiin. Itse en noiden konetyppien päälle ole aiemmin niin ymmärtänyt, mutta kun enempi reissaa niin siihenkin kiinnittää huomiota eri tavalla. :) Hieno juttu, että pääsit tutustumaan koneeseen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oli todellakin hienoa! Itse kiinnitän paljonkin huomiota konetyyppiin. Hinta kuitenkin eniten merkitsee, mutta jos muutamaa kymppiä kalliimmalla pääsee kiinnostavan koneen kyytiin niin valinta on helppo. Sitten joskus käy jopa niin, että halvin vaihtoehto on juuri sillä kiinnostavimmalla koneella. Kuten nyt tulevan Afrikan matkan suhteen kun lennetään ensimmäistä kertaa Boeing 787 Dreamlinerilla. Se on jo ensi viikolla!

      Poista
  4. Hienolta näyttää ja ihan mielettömän hienoja kuvia! On tuo uusi kone vaan tyylikäs. Hienoa, että pääsit paikan päälle tutustumaan eilen :) Mä haluan ehdottomasti A350:n kyytiin ja lennot Shanghaihin ei olisi yhtään hassumpi idea (yllätys).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Itsekin aika tyytyväinen kuvien suhteen.

      Poista
  5. Hyvältä näyttää! Tuo bisnes vaikuttaa erityisen mukavalta ja kyllähän tuolla economyssäkin varmasti viihteen parissa aika menee. :-) Toivottavasti pääsee pian kokeilemaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivottavasti päästään kaikki pian kokeilemaan!

      Poista
  6. Näyttää toooosiii hyvältä! Tervetuloa Shanghaihin! Täällä odotellaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sillon 23.11. sitten spottailemaan saapumista siellä päässä ja katsomaan vesisuihkutusta.

      Tomi

      Poista
  7. Onhan se tyylikäs :) Ja varmastikin ollut lentokoneista kiinnostuneelle mielenkiintoinen vierailu! Minulla ei sinänsä ole merkitystä konetyypillä, vaikka oishan se joskus kiva päästä vaikka A380 kyytiin... :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Erittäin mielenkiintoinen! A380 on kyllä itelle edelleen ykkönen. Sen verran hyvin saanu valittua reissureittejä, että jo 7 lentoa maailman suurimmalla matkustajakoneella takana. =)

      Tomi

      Poista
  8. HItsi, kun pääsis joskus varsinkin tuollaiseen business luokkaan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se olis itelläkin haaveena, businesspaikat vaan kustantaa halvimmillaankin sen noin kolminkertaisesti verrattuna turistiin.

      Tomi

      Poista
  9. Hienoja kuvia.
    Olisin kaivannut hieman enemmän tekstiä aiheesta kappaleeseen "Kustannustehokkuutta Aasian lentoihin". Nyt kustannustehokkuudesta ei sitten ollut mitään. Hienoa tekstiä huolimatta otsikon ja kappaleen eroavaisuudesta.
    Airbus kertoo polttoaineen säästön olevan n.25-30% Finnairin vanhoihin koneisiin. Toisaalta polttoaineen hinta on laskenut yli 50% siitä kun kone tilattiin. Vuokrauskustannukset taas vanhoissa koneissa ovat murto-osan uusista, joten paljon saa lentää, että hyötyä irtoaa. Sitten taas jos verrataan yhtiöihin, jotka omistavat koneensa, niin riippuen yhtiön kuoletusajasta, vanha ritsa voi olla rahoituskustannuksiltaan ilmainen operoida.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista ja erityisesti tuosta huomiosta. Vähän muokkasin tekstiä sen suhteen. Niin paljon noilla Finnairin laajarungoilla lennetään, että tuolla polttoainekulujen huomattavalla pienentymisellä on varmasti merkittävä vaikutus. Finnair on siinä onnellisessa asemassa, että Helsingistä ehtii vuorokaudessa edestakaisin suurimpaan osaan Aasian kohteista. Yhtä reittiä pystyy siis pyörittämään vain kahdella koneella ja koneet eivät seiso kummassakaan päässä kuin hetken ennenkuin ovat taas ilmassa. Ja vanhat ritsat on sitten matkustusmukavuudeltaan ja luotettavuudeltaan aivan eri maailmasta. Niin paljon lukenut huonoja kommentteja näistä nykyisistä koneista, varsinkin vanhimmista A340:stä, että tämä tasonnosto tekee Finnairille pelkästään hyvää.

      Tomi

      Poista
  10. Hui kun mulla tuli ihan kylmät väreet, kun mietin sitä tunnelmaa, kun kaunotar on rullannut tuohon vesisuihkulle. Hienoon tilaisuuteen oot Tomi päässyt! Mun pitää myöntää, että lentoja katseltiin nimenomaan siitä näkökulmasta, että päästäisiin palaamaan kotiin A350 kyydissä. Ja tosiaan huhtikuun lopulla BKK-HEL väli on sillä tiedossa :) Olin kyllä ihan positiivisesti yllättynyt A340:stä, jolla lennettiin Singaporeen, ekaa kertaa kun Finskin kaukolennolla oltiin. Ei hävinnyt juurikaan aiemmille kokemuksille viiden tähden lentoyhtiöistä (Emirates, Singapore Airlines, Cathay Pacific). Tosin veikkaan, että eroavaisuus noissa näkyisi parhaiten bisneksessä/ykkösessä. Karjassa se on aina karjaa ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, tilaisuus oli kyllä hieno ja hyvin järjestetty. Hienoa, että valitsitte lennot konetyypin mukaan, tollasta mä arvostan. =) Teillä on käyny sitten hyvä tuuri A340:sen suhteen. Sattunu varmaan joku niistä uusimmista yksilöistä. Finskillä on meinaan kolme 18-21 vuotiasta yksilöä jotka on hankittu muilta yhtiöiltä käytettynä. Niistä saa lukea jatkuvasti huonoja kokemuksia netistä. Niidenkin hankkiminen liittyy tähän uuteen A350:seen koska sen toimitusaikataulu on venynyt niin paljon. Siksi Finnair joutui hankkimaan väliaikaisesti niitä käyttöönsä, että selviää koko ajan kasvavasta Aasian liikenteestä. Ja suurimmat erot tietysti löytyy business-luokasta (täysin makuuasentoon laskeutuvat istuimet ym.), mutta jos turistissakaan ei toimi viihdejärjestelmä niin se on aika iso miinus.

      Tomi

      Poista
  11. Enpähän ole yhtään lentoa lentokonetyypin perusteella valinnut - ja tuskin tulen valitsemaankaan. Mutta onhan se hyvä, jos koneet maailmalla vähitellen korvautuvat aina vaan paremmilla ja ehkä joskus tilavammillakin, erityisesti normaaleissa luokissa, sillä mieluummin teen ne kolme matkaa kuin käytän rahat yhteen businessluokan lentoon, kun ei sillä lennolla kuitenkaan olla kuin tyypillisimmillään max 6-8 tuntia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Turistiluokassa ei suuria eroja vanhojen ja uusien koneiden välillä ole, enemmänkin ehkä yhtiöiden välillä. Istuinväli turistissa on välillä 73,5-89cm. Tossa luvussa taitaa kyllä olla jo Premium economy/Economy comfort jotka tuntuu nykyään olevan usealla yhtiöllä normi turistin ja business-luokan välissä. Vähän enemmän kun maksat niin saat vähän lisää jalkatilaa ja useasti pääset myös aikaisemmin koneeseen ennen tavisturistia. Eihän noissa business-luokan hinnoissa ole kyllä mitään järkeä jos itse joutuu lentonsa maksamaan, niinkuin useimmat meistä. Jos Euroopan ulkopuolelle lentää niin monesti lennot on kyllä yli kymmentäkin tuntia, mutta kyllä sellaisenkin pärjää. Varsinkin jos ajattelee jo etukäteen mihin makeaan paikkaan sillä istumisella pääsee. Sen verran kehittyneitä lentolaitteita tuolla maailmalla kuitenkin on tänä päivänä, että pisimmät lentoreitit on tänä päivänä jo tuollaista 16-17h. Sellaisen taittaisi kyllä mieluusti jo business-luokassa. =)

      Tomi

      Poista

Kysyä saa ja kommentit on toivottuja :)